5.3.2009 - Anssi Tawastin uran ensimmäinen talviralli 2005: Nilkka liian suorana
Jyväskylän Urheiluautoilijoita edustava Anssi Tawast on neljä vuotta kestäneellä harrasteurallaan edustanut ainoastaan kotipaikkakunnan seuraa. Viimeiset kaksi vuotta Anssi kiersi vaihtelevalla menestyksellä tuttua F-Cup -sarjaa siirtyen tälle kaudelle SM-sarjan haasteiden pariin. Edellisen kerran kun jyvässeudulla kurvailtiin Tommi Mäkisen Talvirallia, oli Anssi mukana B-junnuissa elämänsä ensimmäisessä talvirallissa numerolla 175.
-Tosiaan ralliharrastuksen makuun ratin takana päästiin todenteolla helmikuussa 2005. Edessä oli Tommi Mäkisen nimikkokisa ja järjestäjänä luonnollisesti Jyväskylän UA. Tilanne oli suorastaan hauska kun meidän perään lähti pari tuttua kaveria, joita karkuun oli luonnollisesti tarkoitus ajaa, vaikka varsinaisesti itse ajamisesta piikkipyörillä lumella ei ollut minkäänlaista hajua. Kadettissa oli ikivanhat kivikovat Bilstein-iskarit ja ohjaus tuskaisen hidas.
Kyseiseen päivään lähdettäessä oman lisän antoi saman viikon maanantaina sählyssä nurin mennyt kaasujalan nilkka jonka lääkäri teippasi b-junnulle aivan liian suoraksi. Ei muuta kuin Hakosen Simo jousille ja menoksi. Nyt ajetaan sitten rallia!
Avauserikoiskokeelle päästeltiin asiallinen aika ja matkalle mahtui enemmän kuin yksi likitilanne. Auto eteni koko ajan enemmän ovi edellä ja perä lanasi penkkoja. Ihmeen kaupalla ek:n maalissa. Kakkospätkä olikin sitten Kintaudelta starttaava noin 25 kilometrin pätkä päättyen Kuohulle. 10 kilometrin kohdalla alkoikin sitten edellä lähteneen Asconan perä jo näkymään. Olkkosen Tomi ja Arposen Juha päästivät meidät kohtuu nopeasti ohi. Olimme kuulemma hävinneet heidän edestään kahdessa mutkassa näkymättömiin. Totuus oli kuitenkin se, että kahden kilometrin kuluttua oltiinkin sitten itse kattokerholaisia. Alamäki mutka oli suoraksi teipatulle kaasujalalle liikaa ja päästiin ensimmäistä kertaa kaadon makuun.
Talviralli antoikin aloittelevalle kuskille hyvän opetuksen. Keski-Suomen haastavat tiet tarjoavat varmasti hyviä fiiliksiä kilpailijoille, mutta kovaa pitää uskaltaa mennä juuri oikeilla osuuksilla. Haastavia paikkoja nimittäin jyvässeudun vuoristoradoilta löytyy.
Tsemppiä jokaiselle autokunnalle 2009 kilpailuun, "Rytminvaihdos erikoiskokeiden sisällä eri tieosuuksille" olkoon tämän vuoden kilpailussa 0-autoa kuljettavan Anssi Tawastin vinkki kilpailuun starttaaville.
Vanhentuneita blogeja:
-
30.01.2009 - JyvUA puheenjohtaja Harri Mäkisen katsaus
-
19.11.2008 - Kilpailujohtaja Jussi Perälän kuulumisia