Talvirallimme uutiset Talviralli-infoa kilpailijoille Rallimme infoa yleisölle Talvirallimme infoa medialle Talvirallin bileet Talvirallimme yhteistyökumppanit Talvirallimme majoituspalvelut Talvirallimme organisaatio Talvirallimme historia Kuvakisamme Talvirallin tekee Jyväskylän Urheiluautoilijat Talvirallin tekijöiden ajatuksia Jätä ajatuksesi vieraskirjaamme Linkit
 
 
 
 
 
 
 
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 


Jyväskylän talviralli ajettiin ensimmäisen kerran 4-5.4.1970 aikana jolloin 0huhtikuussakin oli täydellisiä rallikelejä. Ensimmäinen talviralli järjestettiin yhteistyössä Korpilahden Urheiluautoilijoiden kanssa. Rallin ratkaisuosuudet, erikoiskokeet 6-11 ajettiinkin Korpilahden maisemissa. Tuolloin toistakymmentä erikoiskoetta oli aivan normaali määrä pienoisralleihin. Kilpailu voitettiin Ranault 8 Gordinilla Hannu Jokirinteen toimesta, mutta tulosluettelosta löytyi myös sellaisia nimiä kuin Pentti Airikkala, Kari. O.Sohlberg ja Ulf Grönholm.

Muita tunnettuja menestyjiä 70 -luvun ja 80-luvun alkupuolen kilpailussamme olivat mm. Markku Alen, Pauli Toivonen, Henri Toivonen, Timo Mäkinen ja Juha Kankkunen. Alkuaikoina kilpailu ajettiin vuosittain lukuunottamatta energiakriisivuotta -74.

Välillä kyseessä oli junioreiden rallisarjan osakilpailu, mutta vuodelle 1979 saatiin ensimmäisen kerran SM-arvo. Tällöin kilpailun reitti kierteli kapeilla kylä- ja metsäautoteillä Leivonmäen suunnalla, joilla etuvenoinen Saab 96 näytti vahvuutensa takavetoisiin Escortteihin nähden Antero Laineen voittaessa kilpailun ennen Kyösti Hämäläistä. Vuonna 1981 kilpailun nimeksi vaihtui uuden tukijan mukaan Jyväshovi talviralli. Tämä ensimmäinen Jyväshovi talviralli voitettiin Antero Laineen toimesta Ford Escortilla.

Jyväshovin kanssa yhteistyö jatkui aina vuoteen 1989 saakka, jolloin kilpailu ajettiin Naisten suomenmestaruusosakilpailuna.

Eräs nimekkäimpiä osanottajalistoja talvirallin historiassa on vuodelta 1991, jolloin Jyväskylän talviralli ajettiin rallin SM-osakilpailuna. Numerolla 1 matkaan starttasi Marcus Grönholm Toyota Celicalla. Grönholmin, kuten monen muunkin kärkikuljettajan matka tyssäsi kuitenkin jo alkupään erikoiskokeilla lumihankeen. Tuolloin myös SM-osakilpailuiden reitti oli salainen, joten ennakkoon erikoiskokeita ei voinut harjoitella. Tällaisissa kilpailuissa hirvittävä voitontahto ja riskinotto yhdistettynä yllätyksellisiin mutkiin aiheuttivat monesti runsaasti ulosajoja. Samalla tavoin kilpailijat joutuvat käyttämään "tiesilmää" ja lukemaan tien ja metsänlaitojen, sekä sähkölinjojen muotoja tien suunnan määrittämiseksi tänäkin vuonna, joten haastetta löytyy!

2000- lukua lähestyttäessä Talvirallia ajettiin joka toinen vuosi. Kilpailun nimet vaihtelivat yhteistyökumppaneiden mukaan, oli Rantasipi-talviralli, Motul-talviralli ja vuonna 1999 ensimmäistä kertaa Jyväskylän Urheiluautoilijoiden menestyksekkäimmän jäsenen kunniaksi Tommi Mäkisen Talviralli. Tämä kilpailu ajettiin nuorten SM-osakilpailuna ja rallissa kilpaili uransa alkutaipaleella mm. Mikko Hirvonen.

Tommi Mäkisen talvirallina kilpailu ajettiin viimeisen kerran vuonna 2005. Vuoden 2007 kilpailun eteen nähty vaiva valui hukkaan säiden haltijan avustuksella. "Talvi ei meinannut tulla millään ja täysin lumettomissa oloissa olimme pakotettuja perumaan kilpailun" Muistelee tämän vuoden kilpailunjohtaja Jussi Perälä.

26.kerran talvirallia päästiin ajamaan haastavalla, täysin uusitulla reitillä F-cupin osakilpailuna vuonna 2009. Peräti 100 ek-kilometriä sisältänyt reitti oli liikaa puolelle kilpailuun startanneista valtaosan keskeyttäneistä sortuessa lumitöihin ja niistä seuranneisiin teknisiin vikoihin.

Vähintään yhtä haastava kilpailu tulee olemaan 27. Jyväskylän talviralli. Odotukset kilpailuun ovat korkealla. Pakkasrikas alkutalvi on taannut loistavat puitteet kilpailun reittiä ajatellen. Kilpailukeskuksena paluun tekee legendaarinen Rantasipi Laajavuori ja vanhan ajan eksotiikkaa tulee tarjoamaan myös kilpailun myöhäinen alkamisajankohta. Suurin osa rallista tullaan kurvailemaan pimeään aikaan. Odotamme malttamattomina kisapäivää, jolloin kilpailijat päästetään rallireitille, osin samoja polkuja koluamaan joita Aleenit, Mäkiset ja Kankkuset ovat talviralleissa yli neljännesvuosisata sitten kolunneet.

Kuvia kolmen vuosikymmenen takaa:
Lähde: Erkki Hannosen arkisto

1970-luku:
Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Jyväskylän Talvirallin lähtöluetteloita: Kiitokset Ralf Pettersonille
- Tommi Mäkisen Talviralli 5.2.2005 (.pdf)
- Keski-Suomen Alueralli 14.2.2004 (.pdf)
- Tommi Mäkisen Talviralli 15.2.2003 (.pdf)
- Tommi Mäkisen Talviralli 10.3.2001 (.pdf)
- Tommi Mäkisen Talviralli 16.1.1999 (.pdf)
- Jyväskylän Motul Talviralli 4.1.1997 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 4.3.1995 (.pdf)
- Rantasipi Talviralli 20.3.1993 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 16.3.1991 (.pdf)
- Jyväshovi NSM-Talviralli 4.3.1989 (.pdf)
- Jyväshovi NSM-Talviralli 7.3.1987 (.pdf)
- Jyväshovi Talviralli 9-10.3.1985 (.pdf)
- Jyväshovi Talviralli 5-6.3.1983 (.pdf)
- Jyväshovi Talviralli 6-7.3.1982 (.pdf)
- Jyväshovi Talviralli 7-8.3.1981 (.pdf) | Lehtiartikkeleita vuoden 1981 kisasta (.pdf)
- Jyväskylän Haarniska Talviralli 15-16.3.1980 (.pdf)
- Jyväskylän Haarniska Talviralli 17-18.2.1979 (.pdf)
- Jyväskylän Haarniska Talviralli 18-19.3.1978 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 19-20.3.1977 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 13-14.3.1976 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 29-30.3.1975 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 31.3-1.4.1973 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 1-2.4.1972 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 27-28.3.1971 (.pdf)
- Jyväskylän Talviralli 4-5.4.1970 (.pdf)

Jyväskylän Talvirallin kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut Plopcrew Productions - Digitaalisen median tuotantostudio - www.plopcrew.net